fbpx

Blog, podcast czy filmy?

Tworzenie treści do internetu, czyli tzw. content marketing daje wiele korzyści. Możesz dzięki temu pozyskiwać klientów i to w taki sposób, że to klienci będą się do Ciebie zgłaszali po Twoje produkty i usługi. Oprócz tego możesz budować w ten sposób markę osobistą, zaufanie czy zaangażowaną społeczność. Korzyści jest sporo, podobnie jak rodzajów medium, które możesz wybrać. Blog, filmy na Youtube lub transmisje live, czy podcasty?     Które z nich wybrać i jakie korzyści ma każde z nich?

Pobierz ten odcinek

Jeżeli zastanawiasz się jakie medium wybrać to często spotkasz poradę, żeby wybrać to medium, z którym czujesz się najlepiej. Czyli jeżeli dobrze piszesz to blog, jeżeli wolisz mówić to podcast, a jeżeli nie boisz się kamery to filmy. Pomijam fakt, że mało jest osób, które od początku nie boją się kamery lub dla których usłyszenie własnego głosu na nagraniu nie jest bardzo dziwnym uczuciem. To jest głównie kwestia przełamania się i masy praktyki żeby taką swobodę przed kamerą sobie wyrobić. W tym odcinku skupię się nad skutecznością tych kanałów- czyli który kanał do jakich zastosowań będzie dobry.

 

Blog

Są najpopularniejsze i jest ich najwięcej w internecie. Z racji tego że jest ich najwięcej to jest tam też największa konkurencja, więc ciężej Ci będzie przebić się z nowym blogiem. Największa zaleta bloga jest taka, że użytkownicy mogą na niego trafiać z wyszukiwarki przez wiele lat. Raz napisany i dobrze wypozycjonowany tekst przyciąga czytelników przez długi okres. Blogi są też świetnym narzędziem do budowania listy mailingowej. Łatwiej zachęcić użytkownika który przegląda jakiś tekst na Twojej stronie, żeby zostawił adres email w zamian za jakiś prezent, niż namówić osobę słuchającą podcastu, żeby np. zatrzymała samochód, weszła na Twoją stronę internetową i tam podała Ci swój email. A własna lista mailingowa jest świetnym narzędziem sprzedażowym, więc blog w tym wypadku sprawdza się świetnie.

 

Zalety bloga

Dwie podstawowe zalety- użytkownicy mogą przez lata trafiać z Google oraz blog jest najłatwiejszym kanałem do budowania listy mailingowej.

 

Wady bloga

Użytkownicy rzadko czytają treść na blogu, bardziej “przeglądają” dany artykuł. Na blogu najkrócej utrzymasz uwagę użytkownika. Ciężej też budować z użytkownikiem relację, bo czyta on tekst, który na dobrą sprawę nie wiadomo kto napisał- mogłeś zlecić jego napisanie. Czytelnik Cię nie widzi ani nie słyszy, nie widzi mimiki, gestów, tonu głosu, emocji. Przez to jego kontakt z Tobą jest ograniczony. 

 

Można oczywiście przytoczyć przykłady bardzo znanych blogerów, którzy na blogach zbudowali olbrzymią rozpoznawalność i biznes, jak Michał Szafrański czy Bartek Popiel. Oczywiście jest to możliwe, ale oni też dodali do swoich kanałów filmy czy podcasty. W dodatku oni zaczynali kilka lat wcześniej, więc dogonienie ich teraz jest trudniejsze i trendy się zmieniają.

 

Podcasty

Ja nagrywam podcast, ale absolutnie nie będę Ci go tutaj zachwalał i namawiał wszystkich do nagrywania podcastów. Wręcz przeciwnie. Nagrywając podcast widzę jego zalety, ale jeszcze bardziej widzę jego wady, dlatego pokażę obie strony.

 

Zalety podcastu

Użytkownicy słuchają podcastów podczas wykonywania innych czynności. Uprawiając sport, sprzątając, kosząc trawę czy jadąc samochodem itd. Z tego powodu ludzie przesłuchują  średnio nawet 70-80% odcinka, bo po prostu nie chce im się zatrzymywać albo przerywać danej czynności, żeby odcinek przełączyć lub poszukać innego. Więc to nie jest też tak że podcasterzy tworzą tak niesamowicie jakościowe treści, że ludzie z zafascynowaniem słuchają ich przez godzinę, tylko często wyszukanie i przełączenie na inny odcinek jest zbyt kłopotliwe. 

 

Ale fakt jest taki, że podcast najdłużej zatrzymuje uwagę użytkownika. Jeżeli już ktoś Twój podcast włączył to jest duże prawdopodobieństwo że wysłucha, co dla niego nagrałeś, chyba że go faktycznie już zdenerwujesz albo strasznie zanudzisz. Co nam to daje? 

 

Jeżeli ktoś słucha Twojego głosu przez dłuższy okres to nawet podświadomie już buduje się między Wami relacja. Masz wrażenie, że dobrze znasz tą osobę. To pozwala budować więź z Twoimi odbiorcami. 

 

Moim zdaniem jest to dobre medium dla osób, które mają już zbudowaną społeczność. Dzięki podcastowi mogą wzmocnić relację z daną grupą. Oczywiście można zaczynać od podcastu, jednak ten wzrost społeczności jest powolny.

 

Wady podcastu

Nagrywając filmy na Youtube masz na boku proponowane filmy z innych kanałów. Dzięki temu użytkownicy “przypadkowo” mogą trafić na Twój kanał. W aplikacjach do słuchania podcastów nie ma czegoś takiego. Najczęściej trzeba wyszukać konkretny podcast, wejść w niego i odtworzyć interesujący nas odcinek. Jeżeli się cofniemy to znowu trafiamy na ten sam podcast. Użytkownikom ciężej znaleźć inne, interesujące podcasty, przez to wzrost w podcaście jest dosyć powolny. 

 

Według badań zapamiętujemy tylko 20% tego co usłyszymy, więc jeżeli rzeczywiście nie zrobimy sobie notatek z danego odcinka, albo od razu nie wdrożymy wskazówek usłyszanych w podcaście to korzyści z jego słuchania są najmniejsze. 

 

Trzecią wadą jest niskie zaangażowanie społeczności, w porównaniu do innych rodzajów mediów. Podczas transmisji live ludzie chętnie zadają pytania, komentują- angażują się. Pod filmem na Youtube też łatwiej zostawić komentarz. W podcastach zaangażowanie jest najmniejsze, bo ludzie słuchają ich podczas innej czynności. Nie ma tam też typowo miejsc na komentarze. 

Podobnie jest, jeżeli chcemy zachęcić słuchaczy do przejścia na jakąś stronę- to może być link afiliacyjny, zapis na newsletter, przejście do naszego sklepu internetowego- jest to trudne, bo ktoś jadąc rowerem nie zatrzyma się żeby wklepać z palca adres strony internetowej, który mu w podcaście podyktujesz. 

 

Zachęcam Was do aktywności- komentarzy na Facebooku, wysłania wiadomości na FB, Instagramie, albo odpowiedzenie na maila. Przykład- Tomek z Diamante, z którym później nagraliśmy podcast.

 

Filmy wideo

Tutaj można wkleić kilka przeciwieństw podcastów. Filmy osiągają lepsze zasięgi, mają więcej wyświetleń, ale zatrzymują użytkowników na krótszy okres. Łatwiej się rozkojarzyć, przejść na inną stronę albo włączyć inny film. Jednak pokazując się na wideo odbiorca widzi Twoją twarz, mimikę, gesty, emocje- przez co łatwiej zbudować zaufanie czy sympatię. Jeżeli chcesz np. zaprezentować swoją firmę żeby pozyskać klientów, albo może przyciągnąć nowych pracowników to filmy sprawdzą się w tym najlepiej. Możesz nagrać 1-2 filmy i to już będzie dobrze działało. Nie nagrasz 1-2 odcinków podcastów, to korzyści Ci nie przyniesie. W filmie jesteś w stanie pokazać jakim jesteś człowiekiem, jaki klimat panuje u Was w firmie, jak wyglądają Twoje produkty, czy coś jest ładne itd. Ludzie kupują często oczami.

 

Mówiłem już, że zapamiętujemy 20% z tego co usłyszymy. Są to wyniki badań Edgara Dale’a i według jego trójkąta efektywności zapamiętywania zapamiętamy:

-10% tego co czytamy,

-20% tego co słyszymy,

-30% tego co widzimy,

-50% tego co słyszymy i widzimy- czyli właśnie filmów.

To bardziej jako taka ciekawostka, która w zależności od tego na jaki temat chcesz tworzyć- może Ci się przydać, bo np. jeżeli chcesz uczyć angielskiego to pisanie bloga będzie mało efektywne, najefektywniejsze będzą filmy. 

 

Co wybrać?

Musisz odpowiedzieć sobie na pytanie: na czym najbardziej Ci zależy?

-Pozycjonowanie strony- blog.

-Budowanie zaangażowanej społeczności szybko- filmy a nawet FB live.

-Budowanie marki, marki osobistej, wzmacnianie lojalności i sympati- podcast.