W tym odcinku pokazuję statystyki po miesiącu nagrywania podcastu. Dowiesz się jakie ma zalety i czy warto nagrywać podcast. Pokażę podsumowanie 5 nagranych odcinków i jakie korzyści z tego odniosłem.

Pobierz ten odcinek

Do nagrywania swojego podcastu namówił mnie Marek Jankowski z podcastu Mała Wielka Firma, którego regularnie słucham. Jakie są zalety nagrywania własnego podcastu?

Jest to trochę mniej pracochłonne niż nagrywanie wideo, jednak zauważyłem nieco inne zalety, które dla mnie są bardzo istotne:

  • Nawiązuję kontakt ze znanymi twórcami, blogerami, przedsiębiorcami.
  • Uczę się od nich, w moim podcaście udzielają wskazówek nie tylko moim słuchaczom ale też mi.
  • Jeżeli uznają naszą rozmowę za wartościową chętnie dzielą się nią wśród swojej społeczności, dzięki czemu za darmo docieram do nowych odbiorców (przykłady zamieszczam w dalszej części wpisu).
  • Trenuję umiejętność nawiązywania kontaktów, prowadzenia rozmowy i zadawania pytań z nowo poznanymi osobami. To dla mnie bardzo dobry sposób na rozwijanie umiejętności interpersonalnych.
  • Mogę od swoich rozmówców “wyciągnąć” konkretne informacje. Przy normalnej rozmowie nie zawsze jest możliwość zadawania takich bezpośrednich pytań i wypytywania o szczegóły biznesu. Ale gdy ktoś godzi się na wywiad, zadawanie takich pytań nie jest niczym dziwnym, a ja uzyskuję bardzo konkretne informacje i wskazówki.
  • Buduję swoją “markę osobistą”, oraz swoją społeczność.

Pierwszy odcinek podcastu Biznes Od Początku udostępniłem 11 kwietnia 2018 roku. Był to odcinek wprowadzający, powiedziałem kilka słów o sobie, kim jestem i czym się zajmuję, oraz nakreśliłem o czym i dla kogo jest ten podcast.

Przez miesiąc udostępniłem 5 odcinków podcastu, w tym 2 nagrałem samodzielnie, a 3 były w formie wywiadów:

Jak wyglądają statystyki po miesiącu:

Tytuł odcinkaOdtworzeńPobrań
BOP-5- Jak stworzyć strategię biznesu i co ona daje- Iwona Gruszka4557
BOP-4- Jak zdobywać klientów jako freelancer- Agnieszka Skupieńska- To się opłaca5185
BOP-3- Jak znaleźć pomysł na Biznes250
BOP-2-Dagna Banas4459
BOP-1- O mnie948

Łącznie podcast słuchano ponad 115 godzin (aktualizacja: na dzień publikacji jest to ponad 120 godzin)

Jak promowałem podcast:

Odcinki wrzucałem w grupie: W ruchu słucham podcastów (oprócz BOP1). W każdy poniedziałek jest tam post, w którym można w komentarzu udostępnić swój podcast. Oprócz tego link do rozmowy z Dagną Banaś [BOP2] wysłałem do części mojej listy mailingowej (234 osoby)- z tego 16 osób w ten link weszło. Więcej maili nie wysyłałem, bo bazę tworzyłem dla innej tematyki, więc chciałem ją zachować. Oprócz tego odcinki wrzucałem na fanpage na Facebooku (161 polubień) i w mojej grupie (45 członków), z tym że fanpage także powstawał dla innej tematyki, przekształciłem go w fanpage podcastu. Zasięgi tam oczywiście nie są powalające, ale zawsze to jakiś dodatkowy ruch.

Osoby, z którymi rozmawiałem też promowały odcinki w swoich kanałach. Wysyłały link w mailingu, udostępniły w swojej grupie lub na fanpage.

Jakie wzmianki zauważyłem:

Iwona Gruszka
Iwona Gruszka udostępniła naszą rozmowę na swoim Facebooku.
Michał Sadowski

W tym wpisie u Iwony pojawił się Michał Sadowski z firmy Brand24, Michał Szafrański z bloga Jak oszczędzać pieniądze i moja osoba 🙂

 

To się opłaca

Pojawiłem się też na blogu Agnieszki Skupieńskiej- To się opłaca, widocznie zadałem dobre pytanie, bo Agnieszka rozwinęła je w całym artykule na swoim blogu.

Co mógłbym zrobić jeszcze?

• Lepiej promować podcast- udostępniać go w innych grupach, w specjalnie przeznaczonych do tego wątkach.
• Tworzyć transkrypcje dla każdego odcinka- zrobiłem tylko dla jednego, jest to dosyć czasochłonne, a nie miałem na to czasu.
• Publikować regularnie- póki co robię to dosyć chaotycznie, najlepiej wybrać konkretny dzień tygodnia i w ten dzień udostępniać nowy odcinek.
• Nagrać kilka odcinków na zapas, obecnie nagrywam na bieżąco, przez co jest to trochę chaotyczne i brakuje w tym takiego spokoju.
• Stworzyć newsletter i pobierać maile od słuchaczy.
• Udostępniać podcast na prywatnym profilu na Facebooku- mam przed tym jakieś opory, nie wiem czy wykorzystam prywatny profil na Facebooku do promowania podcastu i bloga.
• Wykorzystać płatną reklamę- póki co nie chcę tego robić, bo i tak nie zarabiam na podcaście.
Wystartowałem z podcastem w dosyć zabieganym okresie- w tym miesiącu zakładam nową firmę, miałem remont, mamy dużo grania w naszym zespole (to moja praca), byliśmy też przez tydzień na wyprawie motocyklowej w alpach, więc część rzeczy odpuściłem. Oczywiście brak czasu to tylko wymówka, znacznie większą rolę odegrało w tych brakach moje lenistwo.

Tak prezentują się statystyki po pierwszym miesiącu w miarę regularnej pracy. Może za jakiś czas okaże się to ciekawym źródłem informacji dla mnie i dla innych.