fbpx
Adam Grzesik- Jak obliczyć czy biznes będzie się opłacał- Paweł Leżoch- Podcast Biznes Od Początku
Paweł Leżoch

Paweł Leżoch

Adam Grzesik- Jak obliczyć czy biznes będzie się opłacał [BOP35]

.

Adam Grzesik zaczynał jako handlowiec w Wedlu. Swoją karierę rozwijał bardzo szybko- w wieku 35 lat był dyrektorem generalnym w dużej sieci handlowej i nic nie zapowiadało, że zajmie się biznesem. Splot kilku zdarzeń spowodował, że Adam założył pierwszą firmę, która w pierwszym roku działalności zarobiła milion złotych, w trzecim roku był to już milion złotych zysku. Od tego czasu założył też duży salon kosmetyczny, oraz szkoli przedsiębiorców. Z Adamem porozmawiam o tym, jak obliczyć czy nasz pomysł na biznes ma szansę zarobić i się zwrócić. Pokaże nam, jak stworzyć budżet firmowy zanim zaczniemy tworzyć firmę i obliczyć, czy biznes będzie się opłacał. Posłuchaj!

Pobierz ten odcinek

Pierwszy biznes

Do 35. roku życia Adam był pracownikiem etatowym- nie przypuszczał nawet, że założy swoją firmę. Zawsze przekonywał innych, że etat to najlepszy sposób zarabiania- w dodatku był na stanowisku dyrektora generalnego. Pewnego dnia doszło do spięcia między nim a zarządem firmy, w której pracował. Zagrał va banque- postawił warunki restrukturyzacji tej firmy. Jak się okazało nie było to najlepsze zagranie- jeden z członków zarządu powiedział, że skoro Adam ma takie podejście, to on będzie musiał odejść. Adam podszedł do tego ambicjonalnie, w dodatku miał w głowie pewien plan na biznes, więc odszedł z etatu.

Pomysł na biznes- handlowcy do wynajęcia

Pracując na etacie Adam zauważył kilka problemów. Mali producenci mieli problem z przebisciem się ze swoimi produktami z hurtowni do sklepów i nie było ich stać na zatrudnienie własnych handlowców. Z drugiej strony hurtownie miały problem z zalegającym towarem od tych producentów, który się nie sprzedawał. W dodatku handlowcy z hurtowni nie mieli żadnego interesu w tym, żeby bardziej zaangażować się w sprzedaż tych produktów. Jego biznes rozwiązywał te problemy.

Zatrudnił na początku 2 handlowców. Pod każdego z nich podlegały 3-4 firmy. Z hurtowni otrzymał spis producentów, których produkty nie sprzedawały się dobrze. Tym producentom oferował wynajęcie takiego handlowca za część ceny, jaką musieliby zapłacić za zatrudnienie go bezpośrednio u siebie. Odpowiednio przeszkoleni handlowcy sprzedawali produkty do sklepów- korzystały na tym wszystkie strony.

Adam przygotował dla nas kod rabatowy10% rabatu na konsultacje i szkolenia ze strony https://adamgrzesik.pl 

Przy zamówieniu wpisz kod: bop

Magiczna liczba

Adam określił swoją magiczną liczbę jako milion. Podzielił go na 12 miesięcy, podzielił na 2500zł (bo tyle zysku zostawało od jednego zatrudnionego handlowca) i wyszło 34. Dokładnie tylu handlowców musiał mieć, żeby w rok zarobić milion złotych. Nie skupiał się na milionie. Skupiał się na tym, jak podzielić Polskę na rejony i jak zatrudnić 34 handlowców.

Kolejny biznes- salon kosmetyczny

Nie był to pomysł Adama- namówiła go jego ukochana, która postanowiła nie przedłużać umowy w swoim dotychczasowym miejscu pracy i pójść na swoje. Chciała zajmować się ludźmi. Rozważali dom dla osób starszych, pensjonat i salon kosmetyczny.

Założyli salon kosmetyczny. Niestety kompletnie się na tym nie znali. To i kilka innych problemów spowodowało, że otarli się o bankructwo. 

Wskazówka:

Jeżeli chcesz założyć dobrze prosperujący biznes muszą być spełnione “3P”:

  • Popyt– nie ma sensu budować świadomości. Trzeba sprzedawać to, czego ludzie chcą, co rozwiązuje ich problemy.
  • Pasja– dobrze, jeżeli lubisz to robić. Czy mógłbyś robić to przez pół roku za darmo? Jeśli tak to dobrze- jest duże prawdopodobieństwo że dasz radę.
  • Potrafić to zrobić– znać się na danej dziedzinie. Potrafić tą pracę wykonać samodzielnie lub ocenić, czy Twój pracownik wykonuje tą pracę dobrze.

Blisko bankructwa

Problemy były dwa. Słaby model biznesowy. Adam ustawił biznes pod pakiety zabiegów. Jeżeli klient np. wykorzystał pakiet zabiegów na depilację, czyli wydepilował 4-5 stref, to nie miał już potrzeby wracać. Obecnie ten model zmienił. Teraz nastawia się na stałą “opiekę nad klientem”, a pakiety są tylko dodatkiem- powodują piki sprzedażowe.

Drugim problemem było to, że wydali bardzo dużo pieniędzy na reklamy, które były głupie i bezsensowne. W pierwszym roku osiągnęli 40 tysięcy złotych straty, a wydali ok. 100 tysięcy na reklamy. Reklamowali się praktycznie wszędzie- ale robili reklamy w zły sposób.

Jak reklamować swoją firmę

Działają wszystkie rodzaje reklam, ale muszą być spełnione 3 rzeczy: 

  • Muszą trafić do klienta, który jest w stanie tą reklamę przyjąć. Jeżeli jesteśmy zdrowi, zajęci pracą, a ktoś będzie nam reklamował ubezpieczenie, to nie będziemy nim zainteresowani. Ale jeżeli okaże się, że jutro wylatujemy na wakacje i zobaczymy reklamę ubezpieczenia turystycznego- wtedy jest dużo większa szansa, że będziemy nią zainteresowani. Reklama musi trafić na podatny grunt.
  • Oczogodzina- nie chodzi tu o to jak często zobaczysz daną reklamę, ale jak długo będziesz na nią patrzył. Przykład: jadąc windą z 1. piętra na 10. to z nudów przeczytasz reklamę, która w tej windzie będzie umieszczona.
  • Korzyść dla klienta- Adam kiedyś reklamował swoje urządzenia- “Posiadamy maszynę XX do redukcji celulitu. Posiada ona certyfikat…” Obecnie robi to inaczej: “Zlikwidujemy u Ciebie celulit, oraz stracisz w pasie 4-6 cm. Przyjdź na pierwszy zabieg w cenie {super cena}.”

Każda reklama będzie dobra, pod warunkiem że mądrze się ją zrobi. Reklama to tylko jeden z elementów układanki. Drugim ważnym elementem jest połączenie reklamy z umiejętnością sprzedaży. 

Połączenie reklamy ze sprzedażą

Zaplanuj ścieżkę klienta, od zobaczenia reklamy, poprzez pierwszą wizytę w salonie, aż do regularnych zakupów w Twojej firmie. Musisz spełnić obietnicę, którą złożyłeś w reklamie, oraz sprawić, żeby klientowi było wygodnie.

Jak sprawdzić czy biznes będzie się opłacał

  1. Koszt inwestycji- ile muszę wydać na dostosowanie lokalu itd.
  2. Koszty stałe- ile miesięcznie będę miał regularnych wydatków- np. czynsz, wynajem maszyn (na początku lepiej wynająć, później będziesz mógł kupić).
  3. Szacujemy przychody- za ile jesteśmy w stanie sprzedać swoich towarów, usług. Jeżli pracowałeś w takiej branży jesteś w stanie to zrobić. Jeżeli nie jesteś w stanie przewidzieć przychodów- lepiej nie otwieraj firmy.
  4. Koszty sprzedaży- jeżeli kupiłeś wodę za 2 zł a sprzedajesz za 3 zł to koszt sprzedaży to 2 zł.

Różnica pomiędzy ceną sprzedaży a ceną zakupu to nasza marża. Od marży musimy odjąć koszty stałe i wychodzi nam zysk operacyjny (EBITDA). Jeżeli ten zysk wynosi np. 10 tysięcy miesięcznie, 120 tysięcy rocznie, to musimy pamiętać, że musimy od tego zapłacić podatek (VAT, dochodowy). Zostanie nam być może ok. 90 tysięcy. 

Teraz należy zastanowić się, czy jeżeli zainwestowaliśmy 300 tysięcy, a zysk wynosi 90 tysięcy rocznie, to ponad 3 lata okresu zwrotu jest dla nas akceptowalne.

Ile zainwestować w biznes

W przystosowanie lokalu możesz włożyć 100 tysięcy złotych, ale możesz 200 tysięcy złotych. Jak nie przeinwestować? Jak sprawdzić, czy wyższa kwota inwestycji rzeczywiście przyniesie wyższe przychody? Kilka wskazówek:

  • Określ swojego potencjalnego klienta, czy będzie to osoba zamożna, czy zarabiająca średnią krajową, czy zarabiająca mało.
  • Określ wielkość rynku- ile takich osób w danej okolicy może być.
  • Jakiego poziomu usługi/ produktu nasza grupa klientów oczekuje? Osoby zarabiające 5 tysięcy miesięcznie oczekują innej jakości niż osoby zarabiające 2 tysiące.

Adam podaje w podcaście też bardzo fajne ćwiczenie, jak to sobie rozrysować. Posłuchaj!

Jeżeli chcesz skonsultować się z Adamem lub wziąć udział w jednym z jego szkoleń, wejdź na:

https://adamgrzesik.pl

Adam przygotował dla nas kod rabatowy10% rabatu na konsultacje i szkolenia. 

Przy zamówieniu wpisz kod: bop

A jeżeli chcesz więcej darmowej wiedzy, posłuchaj podcastu Adama:

Podcast Zarabiam w biznesie (kliknij)