Jak stworzyć sklep internetowy? Jak pozyskać do niego ruch- jak zacząć z promowaniem własnego sklepu?
Agata Chmielewska jest doradcą ds. ecommerce. Pomaga rozwijać sklepy internetowe, zajmuje się też content marketingiem i marketing automation. W podcaście Biznes Od Początku pokaże jak stworzyć sklep internetowy- z jakich rozwiązań możemy skorzystać, co wybrać na początek. Od stworzenia sklepu znacznie istotniejsza jest jego promocja, więc Agata podpowie jak przyciągnąć ruch do swojego sklepu, jak go wypromować. Zapraszam do posłuchania.
Interesują Cię pomysły na biznes?
Podaj maila, a wyślę Ci listę z najciekawszymi pomysłami na biznes, które nie wymagają inwestycji.
Dziękuję!
Dołączyłeś do naszej listy! Potwierdź adres email żeby pobrać.
Tydzień temu gościem w podcaście był Paweł Mielczarek, z którym rozmawiałem o sprzedaży na Allegro. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że masz już gotową platformę od strony technicznej i są już na niej klienci. Własny sklep musisz najpierw stworzyć, następnie wypromować. Oczywiście wszystko ma swoje plusy i minusy. Za dostęp do platformy i jej klientów Allegro pobierze od Ciebie duże prowizje. Chcesz dowiedzieć się więcej o zarabianiu na Allegro? Posłuchaj 30. odcinka:
BOP30- Jak sprzedawać na Allegro
Od czego zacząć sprzedaż w internecie
Wszystko zależy od naszego produktu, budżetu którym dysponujemy, grupy docelowej. Może się okazać że na nasz produkt nie ma rynku w Polsce, więc powinniśmy wychodzić na sprzedaż miedzynarodową.
Na początek warto stworzyć prosty biznesplan i odpowiedzieć w nim na kilka pytań:
- Jak produkt chcę sprzedawać.
- Czy jest zapotrzebowanie na niego.
- Jaką mam konkurencję w Polsce.
- Czy ten produkt sprzedaje się na Allegro.
- A może sklepy internetowe go sprzedają.
- Jeżeli danego produktu w Polsce nie ma, to czy są przesłanki mówiące o tym, że warto zaryzykować i dany produkt wprowadzić na polski rynek (np. google trends).
- Jaki mam budżet, czy stać mnie na własną platformę, a może chcę tylko spróbować sprzedaży w internecie.
- Jaki mam budżet marketingowy, czy mam środki na wypromowanie własnego sklepu.
- W jakim modelu będziemy to sprzedawać- czy mamy miejsce magazynowe, czy będziemy w stanie dostarczyć produkt bardzo szybko, czy działamy w dropshippingu.
Jak stworzyć sklep internetowy
Jeżeli dopiero zaczynasz i masz ograniczony budżet to dobrym rozwiązaniem jest WooCommerce. Jest to darmowa wtyczka do WordPressa, która pomoże Ci przekształcić stronę internetową na WordPressie na sklep internetowy.
Kolejna możliwość to skorzystanie z gotowych sklepów w modelu abonamentowym. Opłacasz miesięcznie określoną kwotę i przy pomocy narzędzia możesz utworzyć własny sklep. Wiąże się to z pewnymi ograniczeniami, m.in. nie masz pełnej kontroli nad własnym sklepem, jesteś uzależniona od zewnętrznego rozwiązania.
Przykładowe platformy, z których możesz skorzystać:
- Shoplo– system “pudełkowy”. Płacisz miesięczny abonament i masz dostęp do własnego sklepu. Cena od 49zł/ miesięcznie.
- PrestaShop– bardziej rozbudowany system do tworzenia własnego sklepu internetowego. Wymaga samodzielnego wdrożenia, podpięcia systemów płatności, inaczej niż w przypadku gotowego “pudełkowego” rozwiązania, ale ma większe możliwości.
Jak wypromować sklep internetowy
Trzeba mieć budżet na Google Ads i Facebook Ads. To najszybciej pozwoli Ci dotrzeć do potencjalnych odbiorców. Na każdy z tych kanałów absolutne minimum z którym należy zacząć to 2-3 tysiące złotych. Jest to wyłącznie budżet na reklamy, nie licząc osoby czy agencji, która miałaby takie reklamy stworzyć i obsługiwać.
Warto od razu inwestować w wartościowe treści i budowanie własnej bazy mailingowej. To pomoże Ci uzyskać lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania, a własna baza mailingowa da Ci dostęp do potencjalnych klientów. Osoby, które raz wejdą do Twojego sklepu i nie pozostawią maila mogą już do niego nigdy nie wrócić, bo po prostu o Tobie zapomną. Mając ich adres email masz możliwość przypomnieć o sobie, zaproponować atrakcyjną ofertę, która ich przyciągnie i zachęci do zakupu u Ciebie.
Wszystko zależy od Twojego produktu. Na Facebooku- jeżeli masz pomysł i Twój produkt na to pozwala- możesz budować społeczność poprzez edukację swoich klientów. Trzeba do tego podejść kreatywnie.
Porady w skrócie:
- Twórz treści: nagrywaj filmy na Youtube, na ich podstawie możesz napisać artykuł, przerobić na nagranie audio i wypuścić w formie podcastu.
- Testuj. Może się okazać, że Twoi klienci cały wolny czas spędzają na Facebooku, więc inne działania nie przyniosą rezultatu. Jednak to wyjdzie tylko podczas testów.
Jak nie konkurować ceną
Możemy konkurować obsługą klienta, czasem dostawy, dobrymi zdjęciami i opisami produktów. Jeżeli klient albo jego znajomi byli zadowoleni wcześniej, albo widzą w internecie dobre opinie- to może zaplusować. Możemy pakować zamówienia w wyjątkowy sposób. Należy też zwrócić uwagę na dobre zabezpieczenie produktów- jeżeli klient otrzyma zniszczony produkt to już więcej może do Ciebie nie wrócić.
Są sklepy, które dokładają do zamówienia ręcznie napisane liściki. Jeżeli zaczynasz i masz mało zamówień możesz to zacząć stosować- świetnie buduje to relacje.
Są organizowane różne akcje, np. dzień darmowej dostawy. Możesz dołączyć ze swoim sklepem do takiej akcji- dzięki temu nowi klienci się o nim dowiedzą.
Z tego odcinka dowiesz się:
- Jak stworzyć sklep internetowy?
- Jaką platformę sklepową wybrać?
- Ile kosztuje stworzenie sklepu internetowego?
- Jak wypromować sklep internetowy?
- Co zrobić, żeby nie konkurować ceną?
- Jak zwiększyć zysk w sklepie?