fbpx
Jak zarabia twórca internetowy, zarabianie na blogu, własna marka odzieżowa- Joanna Glogaza
Paweł Leżoch

Paweł Leżoch

Joanna Glogaza- Jak zarabia twórca internetowy | Własna marka odzieżowa [BOP34]

.

Jak zarabia twórca internetowy

Joanna Glogaza w swojej karierze przerobiła różne metody zarabiania jako twórca internetowy. Zarabiała na afiliacji, współpracowała z markami, napisała 3 książki, tworzy kursy online i ma własną markę odzieżową- Lunaby. Bloga zaczęła pisać w klasie maturalnej i po zakończeniu studiów okazało się, że dochody z bloga są na tyle duże, że może się z niego spokojnie utrzymać. Jak zarabia twórca internetowy? Posłuchaj 🙂 

.

Pobierz ten odcinek

Początki bloga

Joanna założyła bloga w klasie maturalnej (2008 rok)- był to klasyczny blog szafiarski i sposób na unikanie nauki do matury. Blogi szafiarek były rewolucją, bo zwykłe dziewczyny pokazywały co sobie kupiły, co znalazły w szafie babci itp. Zupełnie coś innego niż magazyny modowe, które zazwyczaj pokazywały bardzo drogie ubrania, często niedostępne w Polsce. Taki format spodobał się Joannie i postanowiła założyć swojego bloga.

Zmiany na blogu

Tematyka stopniowo się zmieniała. Joasia miała pełne szafy ubrań, a jak przychodziło co do czego to nie miała się w co ubrać. Stwierdziła, że musi to jakoś uprościć, coś zmienić. Wtedy odkryła ruch slow fashion.

Slow fashion- co to jest

Podejście slow fashion oznacza, że lepiej mieć mniej ubrań, ale dobrej jakości. Kupować mniej, ale lepiej. Powinniśmy mieć tylko te ubrania które nosimy, nie gromadzić, nie zbierać ubrań na wszelki wypadek, przyda się itp.

O tym zaczęła pisać na blogu, zaczęła pomagać w tym innym, po drodze pojawiła się też pierwsza książka (“Slow fashion”). Takie podejście zaczęło też przechodzić na inne aspekty życia, m.in. balansu między pracą a życiem, planowania posiłków, życiu w zgodzie ze sobą i w ten sposób oprócz slow fashion na blogu pojawiła się też tematyka slow life, ale też kwestie biznesu i pracy z domu.

Slow life- co to jest

Wiele osób ma błędne przekonania o tej filozofii. Uważają, że należy wszystko robić 2x wolniej. Nie o to chodzi. Chodzi o to, żeby zatrzymać się i zastanowić co my tak naprawdę chcemy osiągnąć, jak spędzamy nasze dni, co jest dla nas ważne. 

Mamy tendencję do odkładania życia na później. “Jak tylko skończę ten projekt to zrobię to i to”, albo “Teraz nie mam czasu, nie mam czasu na spotkanie z przyjaciółmi, teraz muszę przycisnąć, ale jak skończę to zapiszę się na jogę”. Nie bierzemy pod uwagę, że nasze życie składa się z tych zwykłych pojedynczych dni. Cały sekret polega na tym, żeby wprowadzać drobne przyjemności i chwile oddechu na codzień, zwłaszcza w tych intensywnych dla nas okresach.

Slow life dla mnie to życie w zgodzie ze sobą i życie w równowadze między pracą a odpoczynkiem. 

Zarabianie na blogu

Banery reklamowe

Była to pierwsza forma zarabiania na blogu, ta forma jest już bardzo rzadko stosowana, bo kilka lat temu do Joanny zgłaszały się agencje reklamowe lub firmy, które oferowały jej stałą, miesięczną stawkę za umieszczenie baneru na swoim blogu. Obecnie stosowane rzadko, jak już to firmy rozliczają się od ilości wyświetleń lub ilości kliknięć.

Reklama osadzona w treści

Banery ewoluowały w taki format reklamy. Firma, która chciała np. wypromować swoje produkty zgłaszała się do Joanny: “zrób dla nas konkurs, w którym do wygrania będą nasze perfumy, w zamian za odpowiednie wynagrodzenie.” Przełomowym momentem był czas, gdy do Joanny zgłosiła się marka Sony i nawiązali półroczną współpracę, w czasie której Joanna publikowała zdjęcia wykonane ich aparatem. Pokazało jej to, że jako twórca internetowy jest w stanie zaplanować swoje przychody.

Afiliacja

Jest to polecanie produktów innych firm w zamian za prowizję. Np. tworzyła post na blogu, w którym opisywała kilka modeli butów na jesień, które warto kupić. W takim wpisie linkowała do sklepów, w którym można te buty kupić i otrzymywała prowizję od sprzedaży.

Pierwsza książka

Zgłosiło się wydawnictwo Znak, które zaproponowało jej wydanie książki zgodnej z tematyką jej bloga, czyli o slow fashion. Ta współpraca się udała. Zadaniem autora jest stworzenie konspektu, następnie napisanie tekstu, sprawdzenie go po korekcie i redakcji, oraz zaangażowanie w działania promocyjne. Udział w 4-5 spotkaniach z czytelnikami, posty na blogu i w mediach społecznościowych itd. 

Ile zarabia autor książki przy współpracy z wydawnictwem

Autor na początku otrzymuje zaliczkę, następnie od każdej sprzedanej książki trafia do niego określona prowizja od sprzedaży. Jeżeli ta prowizja przekroczy wartość zaliczki, wtedy kolejne kwoty są wypłacane autorowi. 

Druga książka

Była w pewien sposób kontynuacją pierwszej. Druga dotyczyła slow life. Powstała rok później. Obie sprzedawały się bardzo dobrze- każda z nich przekroczyła 20 tysięcy sprzedanych egzemplarzy. Za bestseller uznaje się książkę, która przekroczy 10 tysięcy egzemplarzy, a Joanna tą liczbę podwoiła.

Własna marka odzieżowa

Lunaby– tak się nazywa. Tworzą piżamy. Dlaczego piżamy? Bo Joanna nie potrafiła znaleźć odpowiedniej dla siebie, które będą ładne, dobrej jakości, wygodne, z dobrego materiału. Stwierdziła, że jest to nisza, którą warto wykorzystać. W ten sposób powstała marka Lunaby. Skwitowałem to trochę zbyt krótko- stworzenie własnej marki odzieżowej nie jest takie proste. Wymaga bardzo dużo pracy. Więcej o tworzeniu własnej marki odzieżowej Joanna opowiedziała w podcaście Michała Szafrańskiego- Więcej Niż Oszczędzanie Pieniędzy. Link do tej rozmowy: Jak stworzyć własną markę odzieżową (WNOP).

Ile kosztuje stworzenie własnej marki odzieżowej

3 modele damskich piżam- koszt stworzenia takiej niewielkiej serii ubrań może wynosić ok. 10-15 tysięcy złotych. Jest to jedynie minimalny koszt, który musisz przeznaczyć na stworzenie pierwszych produktów. Do tego dochodzą koszty wypromowania takiej marki i wszystkie inne, dodatkowe koszty. 

 Jak stworzyć i wypromować sklep internetowy- kliknij i posłuchaj odcinka z Agatą Chmielewską

Jak wypromować markę odzieżową

Dwie rekomendacje: pokazuj siebie. Powiąż markę z osobą, która za nią stoi. Pokaż jak to wygląda od kuchni- jak produkt jest tworzony, jak wygląda produkcja, pracownicy, jak towar jest pakowany itd. To może dać Ci przewagę nad wielkimi sieciami.

Drugi sposób to współpraca z influencerami. Najlepiej zrób research. Spróbuj nawiązać współpracę z osobami, które wcześniej obserwowałeś/aś, które znasz, które wiesz że są czytane/ oglądane. Porozmawiaj z nimi. Pokaż, że jesteś młodą marką, dopiero zaczynasz i wtedy można zawsze się dogadać. Można zaproponować, żeby ta osoba coś sobie od nas wybrała i niezobowiązująco jej to wysłać. Ważne- nie wysyłaj w ciemno i pozwól najpierw coś dla siebie wybrać. 

Inna opcja to wygenerowanie dla takiego influencera kodu zniżkowego dla jego społeczności. Możesz wtedy sprawdzić ile osób zakupiło produkty z polecenia danego influencera i na tej podstawie przekazać mu odpowiednie wynagrodzenie (% od zysków).

Kursy online

Stworzenie marki odzieżowej miało też inny skutek. Na bazie tych doświadczeń powstał kurs online, króry pokazuje krok po kroku, jak stworzyć własną markę odzieżową. Przeszło już przez niego kilkaset osób, oraz powstało kilka nowych marek.

Kursy online to kolejny sposób zarabiania na blogu. W najnowszym kursie Joanna pokazuje jak pracować sprytniej i zarabiać więcej.

Chcesz dowiedzieć się więcej o Joannie? Zobacz jej bloga:


joannaglogaza.com