fbpx

Pewnie wiele razy słyszałeś jak ważne w życiu są znajomości. Przydają się w zarówno w znalezieniu pracy jak i w biznesie. Co jeżeli ich nie masz? Jak zdobyć kontakty w biznesie? Opowie o tym mój dzisiejszy gość- Ryszard Chmura- najmłodszy dyrektor narodowy BNI na świecie. BNI to międzynarodowa organizacja, w której przedsiębiorcy wzajemnie sobie pomagają rozwijać biznes dzięki wymianie kontaktów i rekomendacji. Dzięki BNI Ryszard Chmura rozwinął swoją firmę do 120 pracowników w 4 lata. 

Pobierz w wersji MP3

Zobacz wersję wideo:

 

Ryszard Chmura- jak założyć agencję eventową

 

Założyli z kolegą agencję eventową już w czasie studiów. Zaproponowali właścicielowi nowego klubu że zorganizują imprezę dla studentów. Przy swoim pierwszym evencie nie uwzględnili wszystkich kosztów, więc wyszli na minusie, jednak właściciel był tak zadowolony że chciał z nimi pracować dalej. 

Robili coraz więcej eventów z klubami i uczelniami. Wymyślili że zrobią największy event w Krakowie, na 5 tysięcy ludzi. Musieli wszystko zorganizować od zera. Połączyli siły z inną agencją eventową- też młodymi chłopakami. Olbrzymie przedsięwzięcie, 2-dniowa impreza na 5 tysięcy osób. Podeszli trochę zbyt ambitnie, trochę się przeliczyli, trafili też na nieuczciwych partnerów i mimo, że event pod kątem frekwencji okazał się olbrzymim sukcesem to znowu finanse się nie spięły. Stracili bardzo dużo pieniędzy. 

Już myśleli że to koniec z eventami. Że zbankrutują, zostaną z długami i długo będą się z nich odkopywać. Jednak znowu ludzie zobaczyli, że robią dobrą robotę i dalej się do nich zgłaszali, więc dalej organizowali eventy- bardziej profesjonalne, dobrze przeliczone, które przynosiły zysk. 

Kolejna firma, czyli jak założyć agencję reklamową

Zakończył swoją przygodę z eventami. Znał się na marketingu, bo przy organizacji imprez najważniejsze było wypromowanie danego eventu. Biznes zawsze mu się kojarzył z biurem, pracownikami, telefon na biurku na który będą dzwonić klienci, przychodzić petenci, więc tak też chciał to zrobić. Wynajął biuro, zatrudnił grafika na pół etatu i założył agencję reklamową. 

Na początku oferował strony internetowe i grafiki reklamowe. Poszedł w stałe koszty i jak się okazało trzeba mieć dużo więcej zleceń, żeby takie biuro utrzymać. Zaczął się zastanawiać co zrobić, żeby tych zleceń było więcej. 

Pierwsi klienci w agencji reklamowej

Byli to znajomi, z którymi Ryszard współpracował przy okazji eventów. Tak otrzymał zlecenia na pierwsze strony internetowe. Był z nimi w ciągłym kontakcie, czasem naturalnie w rozmowie wychodziło, że Ryszard robi teraz strony internetowe, więc czasami jego znajomi polecali mu swoich znajomych, którzy akurat potrzebowali strony internetowej.

Jak zdobyć więcej klientów

Zapytał jednego ze swoich podwykonawców, który prowadził drukarnię jak to robi, bo do niego bardzo dużo klientów dzwoniło i zamawiało kolejne druki, a do Ryszarda nikt nie dzwonił. Znajomy zaprosił go na spotkanie BNI. Na początku nie zrozumiał tej idei, ale było to środowisko przedsiębiorców, którzy dobrze sobie radzili więc na pewno on też wkrótce tych klientów pozyska. Właśnie tam nauczył się pracować na rekomendacjach.

BNI- co to jest

BNI to organizacja, która zrzesza przedsiębiorców w lokalnych grupach. W każdej takiej grupie obowiązuje zakaz wewnętrznej konkurencji, więc do jednej grupy może należeć tylko jedna osoba z danej branży. Jeżeli takich osób jest więcej mogą otworzyć kolejną grupę w danym mieście.

Kto może zostać członkiem BNI

Zrzeszają mikro, małe i średnie firmy. Żeby dołączyć trzeba być minimum 2 lata na rynku i być właścicielem firmy. Poszczególne grupy mają też swoje własne kryteria, zdarzają się też wyjątki od tej reguły. Ważne, żeby firma istniała już jakiś czas, znała się na tym co robi i miała już jakieś kontakty, którymi przedsiębiorca mógłby się podzielić.

Na czym polega BNI

Grupa spotyka się co tydzień rano. Mają średnio 30-40 członków. Nie chodzi o to, żeby sprzedać swoje usługi wewnątrz grupy, bo są to zamknięte społeczności, w których nawet jeżeli by się sprzedało, to wkońcu dojdzie się do ściany (nie pojawiają się w niej nowi członkowie). W BNI uczą jak pracować na swojej bazie kontaktów. Każdy ma nawet tysiąc kontaktów, więc jeżeli w BNI jest 40 przedsiębiorców- to mamy 40 tysięcy kontaktów, do których możemy dotrzeć. Jeżeli jeden z członków BNI zna kogoś, kto mógłby być idealnym klientem dla mnie może mnie takiej osobie polecić. Dzięki temu nie musimy się kontaktować z takim potencjalnym klientem na zimno, tylko otrzymaliśmy polecenie.

Jedną z podstaw tej organizacji jest “dający dostaje”. Najpierw trzeba dać coś od siebie, żeby coś otrzymać. Najpierw ja muszę pomóc komuś. Takie podejście w BNI jest właściwe. Podobnie było u Ryszarda. Zmienił swoje nastawienie- pomógł kilku firmom zrealizować zlecenia i nagle inni zaczeli się interesować nim. 

Jak wygląda spotkanie BNI

Spotkanie BNI ma ściśle określony przebieg. Odbywa się co tydzień rano- żeby nie rozbijać dnia i trwa ok. 90 min. Każdy z przedsiębiorców ma 60 sekund na prezentację. W tym czasie każdy musi powiedzieć czym się zajmuje i kogo w tym tygodniu szuka- jaka jest idealna rekomendacja dla niego. Przykład: “Robię strony internetowe i w tym tygodniu dobrą rekomendacją dla mnie byłby deweloper, np. Gant z Wrocławia, a najlepiej kontakt do dyrektor marketingu- Pani Joli Kowalskiej.” Wtedy okazuje się że z tych 40 osób ktoś ma kontakt do tego dewelopera, albo do innego dewelopera.

Jak działa BNI

Jako organizacja monitorują kto ile rekomendacji przekazał, ile z nich skończyło się zleceniami, więc są w stanie powiedzieć ile członkowie BNI zarobili, jak skuteczne są grupy itd. Przestrzegają czasu i aktywności. Jeżeli ktoś jest nieaktywny to może zostać z grupy wydalony. Podobnie jeżeli dana osoba jest nierzetelna lub ma słabą jakość- również może zostać wydalona. 

Ile kosztuje członkostwo w BNI

Między 3500 zł a 4000zł netto rocznie, w zależności od wielkości miasta.

Franczyza BNI- ile kosztuje

W BNI podzielili Polskę na kilkadziesiąt rejonów. Każdy taki rejon obejmuje ok. 500 tysięcy mieszkańców. Możesz zostać franczyzobiorcą BNI. Koszt licencji na dany region to ok. 200 tysięcy złotych. Franczyzobiorca powinien mieć doświadczenie w zarządzaniu zespołami, we własnym biznesie lub w korporacji. Oprócz tego trzeba mieć czas- na full time.

BNI- jak przetestować

Każdy przedsiębiorca może 2x przyjść na spotkanie bez żadnych zobowiązań.

Przydatne linki: