Jak znaleźć pracownika
Nie ma ludzi do pracy. Ten problem dotyka wielu przedsiębiorców, jednak nie wszystkich. Michał Kosel nie ma z tym problemów, bo ma zupełnie inne podejście do ludzi i do ich zatrudniania. Jak znaleźć pracowników i co zrobić, żeby chciało im się pracować? Co zrobić, żeby byli efektywni? O tym rozmawiamy w kolejnym odcinku podcastu Biznes Od Początku.
Jak znaleźć pracownika
Zacznijmy od tego kogo tak naprawdę szukasz. Jeżeli szukasz osoby na recepcję to skup się na tym, co dana osoba powinna mieć- jakie cechy i kompetencje są potrzebne na tym stanowisku?
Jeżeli już wiesz jak powinien wyglądać idealny kandydat na dane stanowisko, to ogłoszenia o pracę powinny być tak skonstruowane, żeby nie przychodziło 100 CV (z których i tak nic nie wyczytasz), tylko żeby zgłosiły się 3 osoby i wszystkie pasowały.
Jak powinno wyglądać ogłoszenie o pracę
Przykład:
Cześć! Rozbudowujemy naszą recepcję w szkole tańca. Aneta, która wcześniej budowała recepcję dostała awans i prowadzi inną placówkę. Wygląda to u nas tak, że przychodzimy o 10, pracujemy z ludźmi. Bardzo fajnie jest rozwijać się z naszymi kursantkami, a przy okazji mamy darmową kawę z ekspresu i weekendowe wyjazdy z naszymi kursantkami. Itp.
W ogłoszeniu oddajemy klimat, który panuje w firmie. Najlepiej, żeby ogłoszenia pisali pracownicy i to oni zajmowali się rekrutacją. Niech to oni dobiorą sobie kogoś, z kim będą chcieli pracować. Postarają się o to, żeby wybrana osoba była jak najlepsza, bo w przeciwnym razie to na nich spadnie więcej obowiązków.
Powiedzmy, że na takie ogłoszenie zgłosiły się 3-4 osoby. Kolejny krok: rozmawiasz z takimi ludźmi. Pytasz: dlaczego chcesz tutaj pracować?
Możesz zostawić taką osobę na prostym stanowisku jakim jest recepcja, dać jej kilka zadań i tyle, jednak prędzej czy później ta osoba odejdzie bo ta praca nie będzie dla niej satysfakcjonująca. Kluczem jest dowiedzieć się co daną osobę napędza, co ją jara i spróbować dla niej takie środowisko stworzyć.
Na recepcji przydałaby nam się osoba, która nie tylko obsłuży klientów, ale będzie potrafiła zagadać, coś dosprzedać, np. dodatkowe zajęcia. Żeby ta osoba miała relację z klientami. Dlaczego ma jej zależeć żeby zrobić coś więcej niż przyjść, odbębnić i pójść? Tutaj przyda nam się wcześniejszy etap odkrywania, co napędza daną osobę. Być może jest ona świetna w relacjach, ale jeżeli dorzucimy jej kilka innych zadań których nienawidzi: np. papiery, sprzątanie- to to już może być dla niej nieodpowiednie.
Moglibyśmy powiedzieć: nic mnie to nie obchodzi, masz sprzątać i koniec. Albo możemy pogadać z taką osobą i dowiedzieć się co jest grane. Podczas takich rozmów możemy poznać typ osobowości, namierzyć w czym dana osoba jest dobra a co ją bardzo szybko wypali.
Rozmawiamy z taką osobą i dowiadujemy się: co Cię wkurza? Co Ci nie odpowiada w tej pracy? Jak chciałabyś pracować, a jakie zadania Ci nie pasują? Dając ludziom odpowiednie zadania możesz mocno podnieść ich skuteczność.
Jak poznać mocne strony i charakter pracowników
Musisz być świadomy tego, że ludzie kłamią. Nie chodzi o to, że chcą Ciebie okłamać, tylko często sami nie znają odpowiedzi na pytanie: co lubisz, co Cię napędza, jak chcesz pracować. Odpowiadają tak, jak wydaje im się że jest, jednak w rzeczywistości może być zupełnie inaczej. Jak więc to odkryć?
Pierwszy krok to pierwsza rozmowa z taką osobą. Rozmawiasz o tym co daną osobę jara, co nie, co ją wkurza. To daje pewien zarys. Druga rzecz to testy osobowości. Możesz je wykonać przez internet. To nie da Ci 100% pewności, ale znowu pozwala coś nowego odkryć. Rozmowa+ test już daje o wiele więcej. Trzecia rzecz: obserwuj ludzi. Do testu i rozmowy dopisuj swoje uwagi. Po czasie znowu porozmawiaj, ale porozmawiaj, a nie mów.
Jak zautomatyzować firmę, żeby działała bez Ciebie
Sam musisz wiedzieć w jaki sposób działa Twoja firma. Niezbędne są tutaj procedury, w których powinien być spisany sposób postępowania w każdej sytuacji, która w firmie może wystąpić. Procedury powinny być napisane w prosty i zrozumiały sposób, powinni je robić pracownicy, żeby były one użyteczne, a nie tylko istniały w teorii.
Nowa osoba w firmie dostaje procedury- czyli co dokładnie, kiedy i jak trzeba zrobić. Dostaje też opis struktury, żeby wiedzieć jak firma działa. Oprócz tego możesz przygotować checklisty nawet dla prostych zadań, w których możesz w punktach wypisać, co ma zostać zrobione w ramach zadania: posprzątać.