Jak zostać Wedding Plannerem? Iwona Przybojewska pracuje jako Wedding Planner od 2011 roku. Organizacja ślubów to rynek, który w Polsce cały czas się rozwija. Wedding Planner nie jest jeszcze tak popularny jak w USA, ale być może jest to właśnie dobry czas na wejście w taki biznes. Gościem w podcaście Biznes Od Początku jest Iwona Przybojewska, która w tej branży działa od 2011 roku. Prowadzi też szkolenia, na których uczy jak zostać Wedding Plannerem.
Interesują Cię pomysły na biznes?
Podaj maila, a wyślę Ci listę z najciekawszymi pomysłami na biznes, które nie wymagają inwestycji.
Dziękuję!
Dołączyłeś do naszej listy! Potwierdź adres email żeby pobrać.
Jak zostać wedding plannerem- pobierz MP3
Początki
Iwona bardzo wcześnie zaczęła pracować- chciała mieć swoje pieniądze. Trafiła do gastronomii- zaczynała od zmywaka i doszła do stanowiska menagera restauracji. Doszła do wyboru kierunku studiów- najbardziej kręciły ją zawody pilota wycieczek, prowadzenie biura podróży, ale chciała też robić coś wielkiego, odpowiedzialnego- podobała jej się architektura, urządzanie wnętrz. Trafiła na Akademię Morską w Gdyni- tam broniła pracę inżynierską na kierunku Zarządzanie bezpieczeństwem na morzu i w biurach armatorskich.
Jak znaleźć pomysł na biznes?
Największą kreatywność ludzie mają w momencie, gdy nie mają gotówki. Iwona bardzo mocno zaczęła się zastanawiać czym mogłaby się zająć, jaką firmę stworzyć? Chciała się zajmować tym, co umie robić. Miała duże doświadczenie z branży hotelarsko- restauracyjnej, gdzie doskonale sprawdzała się w organizacji przyjęć weselnych i eventów.
Gdy zaczynała w 2011 roku ten zawód nie był popularny. Podjęła ryzyko i została Wedding Plannerem. Obecnie łączy ze sobą zarówno doświadczenie z gastronomii, ze studiów- z zakresu zarządzania projektami, sporo też podróżuje, bo każde wesele jest w innym miejscu i realizuje się też w dziedzinie architektury wnętrz- dzisiaj jest projektantem przyjęć weselnych.
Kto korzysta z usług Wedding Plannera
Obecnie organizacja wesela jest z jednej strony łatwiejsza niż 25 lat temu- kiedyś wszystko trzeba było organizować samodzielnie- salę, talerze, sztućce, mięso (które było na kartki), napoje itd. Dzisiaj sprowadza się to do wykonania kilku telefonów i podpisania umowy. Jednak obecnie klienci mają olbrzymi wybór, który może się dla nich okazać przytłaczający. Wedding Planner pomaga im się w tym odnaleźć i doradza.
Kolejna grupa klientów to osoby zapracowane, które mają swoje rodziny, firmy, często nie mają czasu na samodzielną organizację wesela i chętnie zlecą to innym.
Jest też spora grupa osób, które mieszkają za granicą a wesele organizują w Polsce. W takich sytuacjach Wedding Planner też okazuje się świetnym wyborem.
Czym zajmuje się Wedding Planner
W przypadku usługi organizacji wesela praca Wedding Plannera polega na zaplanowaniu całościowego budżetu imprezy, zrobieniu researchu, znalezieniu odpowiednich podwykonawców (sali weselnej, zespołu/DJa, fotografa, kamerzysty, kwiaciarki itd.). Tacy podwykonawcy są przedstawiani Młodej Parze i to ona podejmuje decyzję. Kolejne zadania Wedding Plannera to jeżdżenie na spotkania, ustalanie szczegółów z podwykonawcami, negocjacje, podpisywanie umów. Iwona Przybojewska przygotowuje też indywidualny projekt dekoracji oraz gdy prace organizacyjne dobiegają końca to opracowują scenariusz dnia uroczystości.
Kolejną usługą jest koordynacja dnia ślubu. Tutaj wedding planner rozpoczyna pracę ok. 8-9 rano i praktycznie kończy jako ostatni- po weselu. Taka usługa polega na nadzorowaniu prac podwykonawców- ustawienie stołów, dekoracje, dopilnowanie czystości pomieszczeń, jeżeli wesele jest w namiocie to zaczynają pracę już w czwartek- nadzorują stawianie hali namiotowej, parkietu, ogrzewania, oświetlenia. Przywożą bukiety, prezenty dla gości, zajmują się wszystkim- żeby Młoda Para nie ruszała się z miejsca wesela. Podczas gdy przyjeżdżają makijażystki i Młoda Pani jest szykowana następuje odprawa kelnerska i odprawa podwykonawców, gdzie przekazują najważniejsze informacje i scenariusz wesela.
Zajmują się też logistyką- dbają o hotele i transport dla gości. W przypadku nieprzewidzianych sytuacji lub jakiegoś przesunięcia scenariusza wszystko jest ustalane z Wedding Plannerem- to on podejmuje decyzje tak, aby Para Młoda nie była absorbowana w czasie wesela. Po imprezie też dbają o logistykę- odwożą gości do hoteli czy na lotniska.
Ile zarabia Wedding Planner
Ceny usług Iwony są stałe- nie są zależne od budżetu wesela czy liczby gości, jednak są firmy które działają w takim modelu. Koszt organizacji wesela waha się między 8,5 a 12 tysięcy złotych. Na cenę ma wpływ zakres pracy, którą muszą wykonać, czy lokalizacja przyjęcia. Koszt koordynacji dnia ślubu to koszt 2,5 tysiąca złotych.
Z jakim wyprzedzeniem należy organizować wesele
Zależy od rejonu Polski. Iwona lubi wesela “last minute”- czyli ok. 4-5 miesięcy przed, ale standardowo jest to ok. rok przed weselem.
Jak zostać Wedding Plannerem
Obecnie rynek jest bardziej świadomy tego kim jest Wedding Planner. Dostępne są również szkolenia w tym zakresie, na których krok po kroku pokazywane są wszystkie aspekty takiego biznesu.
Jeżeli chodzi po pozyskiwanie klientów to najskuteczniejszym kanałem jest internet. Podstawa to własna strona internetowa- wygląda to profesjonalnie i daje nam niezależność od Facebooka czy zewnętrznych portali. Możesz prowadzić też bloga w ramach swojej strony internetowej- tam umieszczaj pomocne treści. Oprócz tego dobrze działają filmy wideo- również z przydatnymi informacjami dla potencjalnych klientów. Jeżeli chcesz wykupić płatną reklamę to dobrze działają internetowe portale regionalne.
Fanpage na Facebooku czy profil na Instagramie to ważne kanały. Iwona dodaje tam sporo treści, regularnie organizuje też transmisje live, na których dzieli się wiedzą i przedstawia wskazówki dla młodych par.
Strona internetowa Event By Ev:
http://eventbyev.pl
Szkolenia dla Wedding Plannerów: https://www.facebook.com/iwonaprzybojewska.biznes/