fbpx
Jak zbudować markę osobistą- podcast Biznes Od Początku
Paweł Leżoch

Paweł Leżoch

Marka osobista- jak ją zbudować? Na przykładzie Wirtualnej Asystentki [BOP74]

.

Jak zbudować markę osobistą? Co to jest i dlaczego warto o nią zadbać? Przerobimy to na przykładzie, a dokładniej będzie to marka osobista dla wirtualnej asystentki. Będziesz w stanie spokojnie przełożyć to na swoją branżę. Dowiesz się na jakie elementy zwrócić uwagę, jakie treści publikować a czego unikać. Gościem tego odcinka jest Joanna Cieślak. Posłuchaj!

 

Pobierz odcinek w wersji MP3

Co to jest marka osobista

Marka osobista to to, co ludzie myślą na Twój temat i jakie mają z Tobą skojarzenia. Jest to taka komunikacja, w której Ty przekazujesz swoje wartości i to co jest dla Ciebie ważne, a ludzie odbierają to w taki sposób, w jaki Ty chcesz. 

Marka osobista to także rozpoznawalność. Nie zawsze musi to być rozpoznawalność celebryty, ale zawsze mamy jakąś grupę osób, do których chcemy dotrzeć. To może być marka pracodawcy, marka pracownika czy specjalisty w danej dziedzinie. Więc marka osobista jest to też budowanie rozpoznawalności w kręgach, w których chcemy być rozpoznawalni. Ważna jest też reputacja, pozostawienie po sobie odpowiedniego wrażenia, ale też spójność tego co ludzie widzą na nasz temat w internecie z tym, co zobaczą spotykając nas na żywo. 

Marka osobista- definicja

Marka osobista jest to dbanie o komunikat który przekazujesz oraz dbanie o to, żeby ten komunikat szedł do odpowiednich osób.

Jak zbudować markę osobistą

Jeżeli na rynku są 2 osoby, które mają podobną wiedzę, doświadczenie i umiejętności to wygra osoba, która potrafi o tym mówić. Nie chodzi o robienie z siebie celebryty ale o to, żeby nauczyć się mówić o swoich osiągnięciach w kontekście pomocy innym ludziom. Budowanie marki osobistej należy rozpocząć od odpowiedzenia sobie na kilka fundamentalnych pytań:

  1. Kim jestem?
  2. Jakie wartości są dla mnie ważne?
  3. Dlaczego robię to co robię?

Dlaczego warto budować markę osobistą?

Zgodnie z badaniami to ponad 57% osób bardziej ufa marką osobistym niż marką biznesowym, 30% ufa tak samo, a około 12% ufa nieco mniej lub zdecydowanie mniej. Widać tutaj wyraźną przewagę zaufania na rzecz marek osobistych, niż marek biznesowych. 

Marka osobista a autentyczność

Każdy z nas pełni różne role społeczne. Inaczej zachowujemy się na poważnym spotkaniu biznesowym a inaczej w życiu codziennym. Spójne powinny być nasze wartości. To jest autentyczność- trzymanie się tego, co jest dla mnie ważne. 

Wizerunek marki osobistej- jak o niego zadbać

Wizerunek jest ważnym elementem naszej obecności w internecie. Jak o niego zadbać? Warto zwrócić uwagę na kilka elementów:

  1. Profesjonalne zdjęcia- koszt profesjonalnej sesji zdjęciowej nie jest duży, a zdjęcie jest najczęściej pierwszym elementem, z którym Twoi odbiorcy się zetkną. Dobrze, żeby zdjęcia przedstawiały Cię w Twoim naturalnym środowisku pracy- jeżeli jesteś trenerem personalnym to dobrze jeżeli jest to zdjęcie na siłowni, a nie zdjęcie w garniturze, ale gdy jesteś poważną księgową to odpowiedni ubiór jest ważnym elementem Twojego wizerunku. Jeżeli używasz 
  2. Strona internetowa- zawsze będzie Twoją własnością. W mediach społecznościowych mogą usunąć Ci konto albo Cię zablokować i stracisz wszystko co budowałeś, dlatego najlepiej kierować ludzi na własną stronę internetową i budować listę mailingową.
  3. Media społecznościowe- tam umieść swoje zdjęcia i dbaj o odpowiednią i regularną komunikację.

Marka osobista dla dużej firmy- czy warto

Jest wielu liderów dużych firm, którzy na własnym przykładzie pokazują, że warto dbać o swoją markę osobistą prowadząc większą organizację. Ma to pozytywny wpływ na firmę, przyciąga nie tylko klientów, ale możesz też zbudować markę osobistą pracodawcy.