Marek Jankowski- autor podcastu Mała Wielka Firma nagrywa podcast od 2009 roku. Przez tyle lat robił to z pasji i na tym nie zarabiał. Po co nagrywać podcast? Czy jest to dobra forma na promowanie siebie i swojej firmy? Jak zarabiać na podcaście? Posłuchaj 23 odcinka podcastu Biznes Od Początku.

Pobierz ten odcinek

Marek zawodowo prowadzi własne wydawnictwo- wydaje czasopismo branżowe “Branża dziecięca”. Chcesz posłuchać więcej o jego biznesie? Rozmawialiśmy o tym w 22 odcinku podcastu. Link do tej rozmowy znajdziesz niżej:

Jak wydać czasopismo branżowe- Marek Jankowski- “Branża dziecięca”- 22 odcinek podcastu

Dlaczego własny podcast

Nagranie wspólnego podcastu zaproponował Paweł Tkaczyk- był on już znanym blogerem, dzięki czemu podcast startował z wyższego pułapu- bo od razu trafiał do większej liczby osób. Marek po otrzymaniu takiej propozycji nawet nie wiedział czym jest podcast, jednak się zgodził i tak rozpoczęła się historia podcastu “Mała Wielka Firma”.

Co daje nagrywanie podcastu

Otwiera to wiele drzwi. To doświadczenie Marek wyniósł z pracy w radio. Mikrofon daje taki komfort, że dzięki niemu możesz “uderzyć” do wielu nowych osób. Możesz na ulicy podejść do fajnej dziewczyny, do kogoś znanego, nawet do prezydenta i te osoby bardzo często będą chciały z Tobą rozmawiać.

Nagrywasz podcast, więc dajesz tym ludziom coś w zamian. Jest to content marketing-tworzysz wartościową treść z ich udziałem, dajesz też dostęp do swojej publiczności.

Podcast umożliwia Ci poznawanie wielu nowych, ciekawych osób, oraz “wyciągania” od nich pewnych informacji, które w normalnej rozmowie trudniej zdobyć.

Marek lubi też kwestie techniczne takie jak montaż- bardzo długo robił to samodzielnie, bo sprawiało mu to przyjemność.

Jeszcze jednym dużym plusem nagrywania własnego podcastu jest pozytywny odzew ze strony słuchaczy. Daje to bardzo dużo satysfakcji.

Jak było u mnie

Podcast m.in. miał mi pomóc rozwinąć swoje umiejętności komunikacyjne- poznawanie nowych ludzi, rozmawianie z nimi, płynne wypowiadanie się, formułowanie swoich myśli w zdania. Podcast świetnie te funkcje spełnia i pozwala te umiejętności rozwinąć.

Jak zarabiać na podcaście

Najłatwiej jest wtedy, kiedy podcast jest powiązany z tym co robisz zawodowo. Ale nie jest to jedyny sposób. Dwa podstawowe to:

  • Afiliacja- polecanie produktów innych osób w zamian za prowizję od sprzedaży.
  • Tworzenie własnych produktów- przykładem jest kurs Marka “Podcast Pro”

Podcast czy wideo

W przypadku Marka podcast ma więcej odsłuchań niż obejrzeń wersji wideo na Youtube. W podcaście chodzi głównie o treść- forma wizualna- czyli 2 gadające głowy nie są szczególnie atrakcyjne. Warto umieszczać też podcast na Youtube- bo jest to druga największa wyszukiwarka na świecie.

Czy podcast może być mocniejszy niż Youtube? To wcale nie jest nierealne. Podcasty nie angażują wzroku- można ich słuchać dodatkowo, wykonując inne czynności. To jest ich ogromna zaleta. 

Mimo, że podcasty w statystykach mają mniej odtworzeń niż np. filmy na Youtube to grupa słuchająca podcastów to świetna grupa docelowa. Są to osoby, które chcą efektywnie wykorzystywać czas, chcą się rozwijać, zdobywać nową wiedzę.

Jak znaleźć dobrego gościa do podcastu

Marek nagrywa wywiady. Znalezienie odpowiedniego gościa jest bardzo ważne. Gość może być świetnym przedsiębiorcom, ale może nie potrafi dzielić się wiedzą? Może się jąka? A może wypowiada się w mało interesujący sposób. Jak to zweryfikować? Powiedzmy, że chcemy nagrać odcinek na temat reklamy na Facebooku. Osoby, które się tym zajmują możemy podzielić na 3 zbiory:

  • Znają się na reklamie na Facebooku.
  • Dzielą się wiedzą- prowadzą bloga, szkolenia, nagrywają filmy.
  • Ludzie, którzy potrafią mówić w sposób ciekawy, obrazowy, opowiadają tak, że chce się ich słuchać.

Idealny gość łączy w sobie te 3 cechy. Jak to sprawdzić? Oglądając treści, które te osoby zamieszczają w internecie można to dosyć łatwo wyłapać. 

Jak wypromować swój podcast

Kto jest dobrą grupą docelową dla tego tematu? Dla kogo on jest? Kogo on ma zainteresować? Jeżeli to wiemy, to możemy np. udostępnić nasz podcast na tematycznych grupach na Facebooku, na Fanpage’u.

Najlepiej uderzyć do osób, które już słuchają podcastów- oni już wiedzą czym jest podcast i znają jego zalety. Słuchacze audiobooków też są świetną grupą docelową. Najpopularniejszą grupą słuchającą podcastów jest grupa na Facebooku: W ruchu słucham podcastów.

Twórz dobrą treść, która ludziom pomaga. Jeżeli treść jest dobra to łatwiej się niesie.

Wspieraj się też zasięgiem swojego gościa. Poproś o udostępnienie podcastu u siebie.

Jak osiągnąć sukces w biznesie

Przedsiębiorcy, którzy odnoszą sukcesy skupiają się na szukaniu rozwiązań, a nie na problemach.

Poza tym mają pomysł i go realizują. Sam pomysł jest bezwartościowy. Kolejnym ważnym elementem jest wykorzystywanie swoich mocnych stron. Warto uświadomić sobie w czym jestem dobry, a co powinienem sobie odpuścić.

Przedsiębiorcy to ludzie, którzy biorą odpowiedzialność za własne życie. Nie liczą na to, że rząd im da, że pracodawca im da. Przedsiębiorcy godzą się na pewne ryzyko, żeby samemu osiągnąć pewne rezultaty, samemu zadbać o swoje życie.

Czego dowiesz się z tego odcinka:

  • Po co nagrywać podcast
  • Jak zarabiać na podcaście
  • Jak wypromować swoją firmę przy pomocy podcastu
  • Podcast czy filmy wideo?
  • Jak często nagrywać podcast
  • Co daje nagrywanie podcastu poza aspektami finansowymi
  • Jak wypromować swój podcast
  • Ile czasu zajmuje przygotowanie się do nagrania i jak te przygotowania wyglądają
  • Jak wyszukiwać dobrych gości do podcastu
  • Co wpływa na sukces w biznesie
  • Jakie książki warto czytać