fbpx

Artysta, który tworzy 3 duże firmy: agencję social media, globalne narzędzie dla sklepów internetowych i pierwszą giełdę dla marek osobistych, na której zamiast inwestować w firmy będzie można inwestować w ludzi. Gościem w dzisiejszym odcinku podcastu Biznes Od Początku jest Rahim Blak.

Pobierz odcinek w formacie MP3

Jest to pierwszy odcinek, w którym widziałem swojego gościa w czasie rozmowy. Nagraliśmy to też w formie wideo, więc naszą rozmowę możesz obejrzeć na Youtube (zasubskrybuj też mój kanał). 

Rahim Blak- od czego zaczynał

Zaczynali od agencji interaktywnej Art World- jednak było im bardzo ciężko, bo inne agencje miały już wieloletnie doświadczenie. Ciężko im było z nimi wygrać w przetargach. Rahim postanowił skupić się na rynkach wschodzących- rozwijał się marketing na Facebooku, ale z konkurencyjnymi firmami zaczęli wygrywać, bo oni też byli w tej branży nowi.

Jak znaleźć pomysł na biznes

Najlepszą metodą na rozpoczęcie biznesu jest znalezienie wschodzącego rynku. Nie wchodź w prasę, która dzisiaj jest duża, ale maleje. Nie wchodź w rynek, gdzie już jest duża konkurencja.

Początki agencji social media- Click Community

Zaczęło się od pasji. Czuli Facebooka, rozumieli go lepiej niż np. prezesi w firmach. Najpierw tam prowadzili po prostu życie towarzyskie, potem postanowili wykorzystać Facebooka do zarabiania, a trzecim krokiem było pozyskiwanie klientów właśnie poprzez Facebooka. Cały biznes, który zbudowali, zawdzięczają Facebookowi.

Jak pozyskać pierwszych klientów

Pierwszym klientom poprzez Facebooka proponowali spotkanie i tworzyli dla nich skrojoną na miarę ofertę. Zatrudnili ludzi a nawet kupili biuro, bo rata kredytu była tańsza niż wynajem. Obecnie są właścicielami tych nieruchomości i wynajęli inne biuro. Koniunktura się zmieniła- bo obecnie przez rok nie płacą za wynajem biura, dodatkowo mają pieniądze z wynajmu starych biur. 

Jak zdobyć pieniądze na start firmy

Rahim jest przeciwnikiem rozpoczynania firmy od szukania inwestora. Najpierw musisz coś udowodnić. Pokazać, że jesteś w stanie zrobić coś z niczego. Dopiero jak będziesz miał efekty, działający system, to możesz zgłosić się do inwestora, żeby działający model powielić np. w nowych krajach- wtedy taka inwestycja ma sens.

Jak się nie bać otwarcia firmy

Bardziej od porażki Rahim Blak boi się prozaicznych czynności jak jazda samochodem- bo jest dużo pijanych kierowców, bo ludzie piszą smsy w czasie jazdy itd. Bardziej boi się jazdy na nartach- bo może złamać rękę i nie będzie mógł pracować. Jego zdaniem płace w Polsce są za niskie- tego bardziej powinniśmy się bać- pracy za niskie wynagrodzenie, za które ciężko przeżyć.

Jak wypromować firmę w mediach społecznościowych

Zacznij od siebie. Jeżeli jesteś introwertykiem to napisanie wiadomości do kogoś jest dużo łatwiejsze niż rozmowa, czy wystąpienie publiczne. Sieć nas bardziej ośmiela. 

Jeżeli celujemy do młodych przedsiębiorców to zacznij od największego kapitału- czyli od siebie. Wykorzystaj swój profil osobowy, swoją markę osobistą- to jest świetny nośnik reklamowy, w dodatku nic Cię to nie kosztuje. Tak zaczynał Rahim i dalej tak robi. 5000 znajomych na Facebooku, 30 000 kontaktów na LinkedIn, dużo obserwujących. Codziennie postujesz, pokazujesz, że masz obsesję na punkcie tego co robisz i przy konwersji na poziomie 1% masz 100 klientów- proste.

Jak wypromować sklep internetowy

Postaw na marketing, reklamy. Jeżeli sprzedajesz produkty o niskiej wartości koszyka to nie zrobisz tego bezpośrednio, tylko musisz budować wizerunek.

Edrone- co to jest

CRM dla ecommerce- inaczej eCRM. Edrone zbiera informacje o użytkownikach sklepów internetowych. Dzięki temu pozwala lepiej ich obsługiwać i zwiększać sprzedaż. Oprócz tego dostosowuje wygląd sklepu pod konkretnego użytkownika. Każdy widzi w takim sklepie to, co go interesuje. Edrone łączy w sobie nawet 10 rozwiązań, które normalnie tworzy 10 różnych firm.

Sapiency- co to jest

Jest to giełda marek osobistych. Na tradycyjnej giełdzie można inwestować w firmy. Dzięki Sapiency będzie można inwestować w twórców tych firm- czyli w ludzi. Firmy bardzo często nie zarabiają- reinwestują zyski, generują koszty, jednak założyciele tych firm, prezesi, pracownicy- zarabiają. Inwestując własnie w ludzi mamy nie tylko udziały w ich przedsięwzięciach, ale udziały w ich rocznych dochodach wykazywanych w PIT-37. Z tych dochodów dla udziałowców wypłacana jest dywidenda. Jest to co innego niż tokeny personalne, które mają zazwyczaj jedynie wartość spekulacyjną. Tutaj mamy realny udział w zyskach danej osoby.