fbpx

Jak wygląda tworzenie marki odzieżowej od podstaw? O tym opowie słuchacz podcastu Biznes Od Początku- Tomek Grande, który z bratem założył markę Diamante i prowadzą ją już kilkanaście lat. Opowie jak stworzyć własną odzież, jak znaleźć szwalnię, na co zwrócić uwagę współpracując ze szwalnią, podzieli się też wskazówkami na temat promowania marki odzieżowej. 

Dołącz do Strefy Pomysłów! Znajduje się tam:

  • Lista 50 najlepszych pomysłów na biznes,
  • Zamknięty podcast “Jak znaleźć pomysł“- porady doświadczonych przedsiębiorców o tym jak znaleźć pasję i to czym warto się zająć (Adam Grzesik, Marek Jankowski, Fryderyk Karzełek, Marcin Osman, Rahim Blak, Michał Kosel, Radosław Budnicki),
  • Arkusze i ćwiczenia, które Ci w tym pomogą,
  • Zamknięta grupa dla uczestników.

Dołącz na stronie: https://pawellezoch.pl/strefa/

Pobierz ten odcinek

 

 

 

Pierwszy biznes

 

Założyli z bratem Skate Shop. Tomek miał wtedy 19 lat. Były to jeszcze czasy przed internetem. Szło im to strasznie. Latem jeszcze było ok, ale zimą obsługiwali klientów w kurtkach. Nie mieli bladego pojęcia o prowadzeniu sklepu stacjonarnego, o biznesie też nie mieli pojęcia. 

 

Przyszedł do nich kiedyś gość z firmy informatycznej i zaproponował im otwarcie sklepu internetowego, ale oni stwierdzili: “A kto to będzie w Koninie przez internet kupował?”. Odpuścili sklep internetowy. Biznes chylił się ku upadkowi, więc zaczęli wrzucać ubrania na Allegro, żeby się ich pozbyć. Na Allegro te ubrania schodziły w ciągu 1-2 dni, czasami nawet w godzinę (w ich sklepie wisiały przez 1,5 roku). Widząc popyt na Allegro równolegle sprzedawali tam, ale też zaczęli budować własny sklep online. 

 

Tworzenie marki odzieżowej

 

Ten pomysł zaszczepił Tomkowi kolega, który zapytał: “dlaczego sprzedajesz ubrania innych a nie robisz swoich?” Ta myśl później kiełkowała i powstały pierwsze, autorskie koszulki, które okazały się olbrzymim sukcesem. Jednak zyski z ich sprzedaży zostały szybko roztrwonione, dlatego tworzenie marki odzieżowej Diamante miało swój początek dopiero rok później. 

 

Jak stworzyć własną odzież

 

W przypadku tworzenia designerskiej odzieży ten proces jest bardziej skomplikowany, ale przy prostych ubraniach typu spodnie czy bluza z kapturem Tomek wysyła do szwalni gotowy egzemplarz danego ubioru i mówi: chciałbym coś podobnego, tylko to i to ma być inaczej. Tomek robi też często zdjęcia ubrań, nawet na mieście z ukrycia, na bazie których tworzą własne kolekcje.

 

Do ubrań dodają swoje autorskie rozwiązania, typu kieszonka ze ściągaczem na klucze, albo tego typu wyróżniki.

 

Jak znaleźć szwalnie

 

Diamante swoje ubrania w większości szyją w dwóch szwalniach w rejonach Łodzi. Dostać się do szwalni na początku nie było łatwo. Jedyna możliwość to były osobiste spotniania z nimi, bo kilkanaście lat temu nie było innej opcji. Najlepiej zrobić to w ten sposób: dogadać się osobiście, jechać zobaczyć szwalnie, przejechać się nawet na kilka dni w rejony Łodzi i tam odwiedzić kilka miejsc, dogadać wszystko osobiście.

 

Ile sztuk minimalnie trzeba zamówić w szwalni

 

Obecnie rynek jest już na tyle rozwinięty, że możemy znaleźć szwalnię, która uszyje nam nawet jedną sztukę odzieży. Będzie to oczywiście dużo droższe, bo gdy np. tworzymy nadruk na odzieży techniką sitodruku, to klisze do takiego nadruku mogą kosztować 500zł. Jeżeli ten koszt rozkłada się na 100 sztuk odzieży to ok, ale gdy musi się rozłożyć na 2 sztuki to jest to trochę trudniejsze. Są też inne możliwości- np. druk cyfrowy- trochę gorszej jakości, ale znacznie tańszy. Wszystko kwestia dogadania się ze szwalnią. Trzeba rozmawiać z ludźmi i z wszystkim się dogadać.

 

Jakie rozmiary są najpopularniejsze- tworzenie marki odzieżowej

 

Ubrania, które tworzą w Diamante to ubrania unisex. Najwięcej jest rozmiarów S, M, L. Robią np. 10 XS, 20 S, 20 M, 20 L, 15 XL, 5 XXL. Skrajne rozmiary schodzą najgorzej. 

Jak wypromować markę odzieżową

Reklama na Facebooku i remarketing bardzo fajnie działa, jednak w branży Tomka najważniejsza jest moda na daną markę. Gdy zaczynali wspierali klipy i teledyski artystów (dzisiaj już to inaczej wygląda). Dbają o kontakt z klientem (z fanem- bo tak ich nazywają), rozmawiają z nimi głównie na Instagramie, dbają o to, żeby fani byli dopieszczeni. Mają dużą rzeszę wiernych odbiorców. Wspierają na Instagramie tych, którzy robią fajne rzeczy. 

Te odcinki mogą Cię zainteresować: